Prachtige routes, lastige navigatie

18 October 2014 BorgerBorger 2014NewsNieuwsVerslagen 2014Wedstrijdverslagen  No comments

zaterdag-4

‘Wat een rit!’ roept Ronald Schoolderman als hij uit de auto stapt. ‘We waren vooraf al wel lekker gemaakt dus ik had wel hoge verwachtingen, maar dat het zo mooi zou zijn dat had ik niet gedacht. Alles zat erin, snelheid, technische stukken, lastig navigeerwerk en een perfect roadbook.’ En zo reageerden de meeeste deelnemers op de eerste dag van de Hoornstra Rally van Borger, die voor de organisatie en de deelnemers een grote uitdaging bleek.

Met de langere routes neemt de logistiek van de wedstrijd kwadratisch toe, iets wat iedereen via de facebook account van ‘Rally Hoornstra in Borger’ heeft kunnen volgen. De reactie van de teams was vandaag een opluchting. ‘Ik was na KP2 pas weer een beetje rustig,’ vertelt Randel Hofstede, die vandaag samen met Jorg Overbosch meereed in de wedstrijd. ‘Toen we na het wachten op de vrijgave van de proef eindelijk konden rijden, dat vond ik mooi!’

In Nederland kun je niet verdwalen, maar wel de weg kwijt raken in het roadbook en dat lukte bijna alle teams wel. ‘Mijn navigator maakt geen fouten!’ reageert Arno als gevraagd wordt naar de navigatie. Vertrouwen in je bijrijder, de rust om te navigeren en het tempo aanpassen – dat was nodig vandaag. ‘Rustig aan ja,’ zo lacht hij. ‘Dat kostte wel even moeite, ik heb gewoon goed naar mijn bijrijder Jeroen geluisterd en zo zijn we de proeven doorgekomen.’

Herman Jasper en Arno Baauw hebben vandaag een felle strijd geleverd: ze zaten constant op elkaars lip. ‘Het ging lekker hard,’ lacht Evert, ‘Maar wat een werk hebben die jongens verzet om deze race mogelijk te maken. Dit is echt uniek. Het navigeren is kort, korter kortst, als ik in mijn roadbook kijk zijn we de afslag al voorbij, dat is lastig!’

De route ging over de velden en langs de sloten: onder andere Henri Joosten wist zijn PX-33 in de sloot te parkeren, Roger Schoonbrood moest op zoek naar een afgedreven wiel nadat de bouten waren afgebroken en er waren spectaculaire reddingsacties van rijders die de auto nét op de baan hielden. De gladde kinderkopjes, het lonkende water..

‘De nachtetappe was spannend,’ aldus Jan Holtz, die met de witte Pajero meedoet. ‘Je kon het niet zo goed zien, we hadden ook geen binnenverlichting of extra lampen.’ De nachtetappe ontstond door de late start van KP4, die met een aantal rondes door de velden enorm ingewikkeld was: je kwam aan op het veld, maakte een lus om een sloot heen en daarna nog een lus die schuin aan de andere kant van het veld uitkwam. ‘En daar hebben we maar even rustig aan gedaan,’ lachen Frans Papp en Dirk-Jan Moes. ‘Het was zoeken, maar we hebben alles gereden!’

De organisatie kijkt terug op een spannende dag. ‘Morgen gaan we compleet andere proeven rijden,’ vertelt Erwin Overbosch. ‘De roadbooks zijn elke ronde anders, je kunt hier geen sporen rijden.’ Morgen zitten er prachtige veldweggetjes in de route, zandpaden en kruip-door-sluip-door routes, prachtig en veeleisend om te rijden. Morgen weten we ook de uitslag van vandaag!

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>